جلسه دفاع از پایان‌نامه: آقای مهدی نیک سرشت،گروه آموزشی طراحی کاربردی

خلاصه خبر: بررسی و تحلیل پایداری دینامیکی مدل غیر خطی خودرو بر اساس پارامترهای بدنه و ایزولاسیون ارتعاشات وارده به خودرو و سرنشین

  • عنوان: بررسی و تحلیل پایداری دینامیکی مدل غیر خطی خودرو بر اساس پارامترهای بدنه و ایزولاسیون ارتعاشات وارده به خودرو و سرنشین
  • ارائه‌کننده: آقای مهدی نیک سرشت
  • استاد راهنما: دکتر محمدرضا قضاوی
  • استاد ناظر داخلی اول: دکتر حامد احمدی
  • استاد ناظر خارجی اول: دکتر علی اصغر جعفری
  • نماینده تحصیلات تکمیلی: دکتر حامد احمدی
  • مکان: پ 3
  • تاریخ: 98/11/28
  • ساعت: 13:30

چکیده: در برخی از کاربردهای نظامی و یا خدماتی وزن خودرو ممکن است متغیر با زمان باشد. در برخی از کاربردهای نظامی و یا خدماتی وزن خودرو ممکن است متغیر با زمان باشد. خودروهای سواری طی مانورهای مختلف رفتار متفاوتی را از خود نشان می دهند که برای افزایش ایمنی حرکت و راحتی سرنشینان احتیاج است تا خصوصیات رفتاری خودرو مانند سرعت خطی، زاویه ای و زاویه های لغزشی مورد بررسی قرار بگیرند. در این مقاله رفتار خودرو با جرم متغیر در حرکت یاو یا بعبارت دیگر چرخش حول محور Z به ازای زاویه فرمان های تابع پله و متناوب متغیر با زمان مورد بررسی قرار می گیرد. متغیرهای حالت مد نظر سرعت جانبی، سرعت زاویه ای و زاویه لغزش جانبی خودرو می باشند و تحلیل حرکت سیستم با استفاده از مسیر صفحه فاز انجام شده است. برای این منظور مدل غیرخطی سینماتیک خودرو با دو درجه آزادی به همراه چرخ های فرمان پذیر جلو که به نام مدل دوچرخ خودرو معروف است بدست می آید. دستگاههای مختصات اینرسی و متصل به بدنه تعریف و سرعت خطی و زاویه ای نسبت به این دو دستگاه و همچنین زاویه های لغزش بدنه و لاستیک ها تعیین می شوند. برای تحلیل دینامیکی بدنه با جرم متغیر اثر مومنتوم در خودرو بررسی شده و معادلات حرکت با کمک روابط نیوتون و اولر ایجاد می شوند. در معادلات حرکت، نیروی جانبی غیرخطی وارده به لاستیک ها با استفاده از فرمول جادویی لاستیک به بدنه اعمال می شود. از معادلات حرکت به معادلات دیفرانسیلی حالت می رسیم. حل معادلات دیفرانسیلی حالت به صورت عددی در نرم افزار متلب انجام می گیرد. سپس پاسخ حالت گذرا و پایدار سرعت جانبی، سرعت زاویه ای و زوایه لغزش جانبی بدنه با جرم متغیر در دو حالت ورودی زاویه فرمان به صورت تابع پله و تابع متناوب متغیر با زمان بدست می آیند. از نتایج بدست آمده نمودار مسیر صفحه فاز با کمک دو متغیر حالت سرعت جانبی و زاویه ای خودرو رسم شده و پایداری و ناپایداری خودرو به ازای زاویه فرمان های مختلف تحلیل می گردد. برای درک بهتر رفتار خودرو مسیر حرکت نیز رسم می شود. در پایان جهت صحه گذاری نتایج بدست آمده، متغیرهای حالت در خودروی با جرم متغیر با خودروی دارای جرم ثابت مقایسه می گردد و مشخص می شود که هر چقدر سرعت تغییرات جرم متغیر با زمان کندتر باشد رفتار خودرو به جرم ثابت نزدیک تر است و زمان بیشتری احتیاج است تا خودرو به پایداری برسد. در حقیقت با کاهش تغییرات جرم، مقدار متغیرهای حالت در حالت پایداری کاهش می یابند تا به حالت جرم ثابت برسند. با استفاده از این روش می توان اولا رفتار خودرو را در جرم های بالاتر، مساوی و کمتر از جرم معلق ثابت و دوما در حین انتقال از جرم های بیشتر به جرم های کمتر از جرم معلق به صورت همزمان مورد بررسی قرار داد همچنین اثر مومنتوم را هم می توان در خودرو در نظر گرفت.
کلمات کلیدی:مدل غیرخطی دو چرخ خودرو، صفحه فاز، دینامیک غیر خطی، فرمول جادویی لاستیک، حرکت یاو


27 بهمن 1398 / تعداد نمایش : 1277