En
  • دکتری (1390)

    زبان و ادبیات فرانسه گرایش ادبیات تطبیقی فرانسه-فارسی

    تهران، تهران، ایران

  • دکتری (1390)

    زبان و ادبیات فرانسه گرایش ادبیات تطبیقی فرانسه-فارسی

    تهران، تهران، ایران

  • دکتری (1390)

    زبان و ادبیات فرانسه گرایش ادبیات تطبیقی فرانسه-فارسی

    تهران، تهران، ایران

  • دکتری (1389)

    ادبیات تطبیقی فرانسه-فارسی

    تهران، تهران، ایران

  • کارشناسی‌ارشد (1384)

    زبان و ادبیات فرانسه

    شهید بهشتی، تهران، ایران

  • کارشناسی (1382)

    زبان و ادبیات فرانسه

    شهید بهشتی، تهران، ایران

  • ترجمه و آموزش ترجمه برای مقاصد خاص حرفه ای
  • اصطلاح‏شناسی و اصطلاح‏نگاری
  • ترجمه پیراادبی و چندرسانه‏ای
  • روش تحقیق در ترجمه و ترجمه همزمان
  • نظریه‏ها و رویکردهای نوین در مطالعات ترجمه
  • نقد ادبی (روایت شناسی، نظام تخیلی، بوطیقا، ...)

    داده ای یافت نشد

    ارتباط

    رزومه

    Homogeneity of identity disintegration and narrative dissociation in Solûk of DowlatAbadi

    N Hejazi
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    (Un) Translatability of Cultural Elements in AudioVisual Translation. A case study on the French subtitles of the Iranian movie In the Eye of the Wind

    Nosrat Hejazi, Roya Shirin
    Journal PapersJournal of Language and Translation Studies (JLTS) , Volume 53 , Issue 1, 2020 March 20, {Pages 100-63 }

    Abstract

    Translation of movies, telecasts and any other audiovisual product is associated with special procedures and techniques which become more challengeable and complex when facing the culture and cultural elements. Due to the fact that the translator who writes the subtitles is confronted with myriads of technological restrictions, linguistics requirements and stylistic challenges, the question arises as follows: are subtitles essentially able to reproduce or duplicate the cultural elements? For studying the modalities of the transfer of the cultural messages from the original text (oral statements in Farsi) to the translated formats (subtitles in French) we have proposed a descriptivo-analytic approach applied on a case study. After giving a b

    Manipulations du traducteur dans les textes id?ologiques vues par l’analyse critique du discours; cas d’?tude La Tentation du Mat?rialisme

    Nosrat Hejazi, Mohammad Jahanipour
    Journal PapersRecherches en langue fran?aise , Volume 1 , Issue 1, 2020 March 1, {Pages 152-180 }

    Abstract

    Partant du principe basique de l’Analyse Critique du Discours Faircloughienne et Van Dijkienne admettant qu’il n’est pas seulement le contenu explicite du texte qui v?hicule le sens, mais ce sont plut?t les sens sous-jacents et donc implicites qui orientent la lecture, cette ?tude vise ? analyser des manipulations du traducteur dans le texte philosophico-id?ologique de la Tentation du Mat?rialisme. Cet article se propose donc de rep?rer les indices directs et diagonaux qui rel?vent des orientations id?ologiques du traducteur et/ou des contraintes environnementales qui entrent en synergie pour modifier la projection du translatum dans la langue et culture d’accueil. Pour d?marrer l’analyse, deux questions entrelac?es sont ? poser:

    Manipulations du traducteur dans les textes idéologiques vues par l’analyse critique du discours; cas d’étude La Tentation du Matérialisme

    N Hejazi, M Jahanipour
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    L’Etude des Figurations Temporelles dans les Œuvres Romanesques de M. Duras; Le Statut Ontologique de la Romanci?re Analys? par l’Approche Durandienne

    Nosrat Hejazi, Salehe Kashefi
    Journal PapersRecherches en Langue et Litt?rature Fran?aises , 2019 June 2, {Pages }

    Abstract

    Le temps a toujours ?t? la source d’angoisse pour l’homme, car l’?coulement du temps lui rapproche ? la mort. Cet article vise ? d?couvrir par le truchement de la m?thode imaginaire propos?e par Gilbert Durand et d?velopp?e dans son ouvrage de r?f?rence, Les structures anthropologiques de l’imaginaire, comment et par le biais de quelles images la hantise du temps est refl?t?e dans les œuvres de Marguerite Duras. Pour ce faire, six romans de la romanci?re publi?s principalement dans une dur?e assez consid?rable de trente ans (de 1954 ? 1984) sont choisis et analys?s selon une approche anthropologique sous-tendue par la classification isotopique des images et des structures figuratives de l’imaginaire.

    Dubbing Humor into Persian: The Case of The Incredibles 2

    Nosrat Hejazi, Sahar Hamidi
    Journal PapersLanguage and Translation , Volume 52 , Issue 1, 2019 March 21, {Pages 7 }

    Abstract

    Due to the advancement of film making technologies, we are witnessing, in this new era, the overabundance of different animations, such as Shrek, Brave, Frozen, etc., whose respondents are majorly children and adolescents. An important feature of these animations is their ironic or their humoristic language. Given that the transmission of humor (formally and functionally) varies in each culture and that the same message in two different linguistic-cultural spheres would not have the same effect (perception) and that the loyalty of dialogues in the translation of the films and animations is of less importance than the coherence of dialogues, audio and video, the question may be raised is that what translation techniques the translator adopts

    L’Etude des Figurations Temporelles dans les Œuvres Romanesques de M. Duras: Le Statut Ontologique de la Romancière Analysé par l’approche Durandienne

    S Kashefi, N HEJAZI
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    چگونگی انتقال طنز در دوبله فارسی پویانمایی شگفت‏ انگیزان 2‎

    نصرت حجازی, نصرت, حمیدی‎
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    IN FRENCH: TRIOMPHE DE LA SYNTONIE DANS LE DOCTEUR PASCAL D’EMILE ZOLA, UNE LECTURE FIGURATIVE (IN ENGLISH: THE TRIUMPH OF SYNTONY IN ZOLA’S LE DOCTOR PASCAL, A FIGURATIVE STUDY)

    NOSRAT HEJAZI
    Journal Papers , Volume 8 , Issue 1140032, 2016 January 1, {Pages 15-Jan }

    Abstract

    In French:Clore le vaste cycle romanesque des Rougon-Macquart par un roman qui se d?marque par l’absence quasi-totale des images temporelles (ces derni?res dans la conception durandienne du terme) et qui chante dans l’ach?vement de l’amour idyllique, la naissance d’un fils “r?dempteur”, peut nous frapper de stupeur au prime abord. Il nous semble cependant que la gen?se de la figure du Fils avec laquelle le roman, et de facto, l’ensemble de la saga zolienne touche ? sa fin, soit inductrice du triomphe de l’imaginaire zolien vis-?-vis de l’exp?rience temporelle issue de la fuite du temps.

    Revue des ?tudes de la Langue Fran?aise

    Nosrat Hejazi
    Journal Papers , 2016 January , {Pages }

    Abstract

    ’Universit? Tarbiat Modares, T?h?ran, Iran Re?u: 2015/11/22, Accept?: 2016/07/18 R?sum?: Clore le vaste cycle romanesque des Rougon-Macquart par un roman qui se d?marque par l’absence quasi-totale des images temporelles (ces derni?res dans la conception durandienne du terme) et qui chante dans l’ach?vement de l’amour idyllique, la naissance d’un fils “r?dempteur”, peut nous frapper de stupeur au prime abord. Il nous semble cependant que la gen?se de la figure du Fils avec laquelle le roman, et de facto, l’ensemble de la saga zolienne touche ? sa fin, soit inductrice du triomphe de l’imaginaire zolien vis-?-vis de l’exp?rience temporelle issue de la fuite du temps. Nous nous pencherons tout au long de cet article sur la m

    Triomphe de la syntonie dans Le Docteur Pascal d’Émile Zola; une lecture figurative

    N Hejazi
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    BINARY STRUCTURES IN DOWLATABADIS WRITINGS: FROM CONTRASTIVE MENTALITY TO ANALYTIC THOUGHT

    NOSRAT HEJAZI, SHAHNAZ SHAHIN
    Journal Papers , Issue 22, 2011 January 1, {Pages 199-221 }

    Abstract

    Although the critical structure of Mahmud Dowlatabadi’s narratives makes the characters appear flexible and sometimes rough, with semiotic narrative structures leading them to direct confrontation with the elements disturbing the initial order and serenity, we believe that the character’s conflict with themselves and others mostly results from the contrastive mentality and the binary thought that the author’s imagination system projects against outward world of turbulence and anxiety, rather than the necessity for keeping balance between the nature and manner of the characters. Though, initially, the author’s philosophical approach to the world and the way in which his imagination system responds to it motivates him to create his fi

    THE FLOW OF TEMPORALITY IN THE JOURNEY TO THE END OF THE NIGHT (LF C?LINE) FROM THE BLURRED TEMPORALITY TO ONTOLOGICAL ATEMPOR...

    ESFANDIAR ESFANDI, NOSRAT HEJAZI
    Journal Papers , Volume 5 , Issue 11, 2010 January 1, {Pages 17-34 }

    Abstract

    It is natural to become seriously entangled with the inherent darkness of LF C?line’s universe and style, while studying his Journey to the end of the Night (Voyage au bout de la nuit).

    Le drame alchimique dans Le Docteur Pascal d’?mile Zola; une lecture mythocritique

    Dr Shahin, Nosrat Hejazi
    Journal PapersRecherches en Langue et Litterature Fran?aises , Volume 4 , Issue 221, 2010 December 22, {Pages 55-75 }

    Abstract

    Grand trait? philosophique, scientifique et doctrinaire avec lequel le vaste cycle romanesque des Rougon-Macquart touche ? sa fin, Le Docteur Pascal se d?marque ?galement comme une ?chappatoire logique que l’imaginaire du romancier trouve, dans son dernier affrontement, vis-?-vis de l’?angoisse existentielle?. Nous sommes de cet avis que si cette angoisse _ g?n?ralement engendr?e ? la suite du sentiment du n?ant envers l’?coulement irr?vocable du temps _ est ma?tris?e dans ce roman, gr?ce ? l’emploi et ? la projection experte des structures figuratives “synth?tiques nocturnes”, elle n’est pas moins attribuable au recrutement intelligent du “drame alchimique” et de la figure arch?typale de l’“alchimiste”, saupoudr?s d

    THE FLOW OF TEMPORALITY IN THE JOURNEY TO THE END OF THE NIGHT (LF C?LINE) FROM THE BLURRED TEMPORALITY TO ONTOLOGICAL ATEMPORALITY

    ESFANDIAR ESFANDI, NOSRAT HEJAZI
    Journal Papers , Volume 5 , Issue 11, 2010 January 1, {Pages 17-34 }

    Abstract

    It is natural to become seriously entangled with the inherent darkness of LF C?line’s universe and style, while studying his Journey to the end of the Night (Voyage au bout de la nuit).

    HOMOGENIZING VISION IN DESCRIPTIVE TEXTS OF EMILE ZOLA: NATURALISTIC FOOTPRINTS OR PROJECTION OF IMAGINING THOUGHTS?

    NOSRAT HEJAZI, SHAHNAZ SHAHIN
    Journal Papers , Volume 2 , Issue 4622, 2010 January 1, {Pages 19-47 }

    Abstract

    Regardless of materialistic conceptions which form the theoretical bases and the ideological foundations of the Naturalism school, and beyond the practical directives of this conceptual movement that encourages the anthropomorphization of habitable spaces and the reification of human beings in artistic and literary representations, the naturalist descriptions are_at least in respect to the zolians descriptive texts_substantially representative of an imagining thought; an imaginative way of thinking according to which, the objects, the individuals and the spaces enter in a prosperous fusion with each other to reduce, by this way, the terrible experience of the inexistence and to transform positively the risk of extinction to a fortunate chan

    THE FLOW OF TEMPORALITY IN THE JOURNEY TO THE END OF THE NIGHT (LF C?LINE) FROM THE BLURRED TEMPORALITY TO ONTOLOGICAL ATEMPORALITY

    ESFANDIAR ESFANDI, NOSRAT HEJAZI
    Journal Papers , Volume 5 , Issue 11, 2010 January 1, {Pages 17-34 }

    Abstract

    It is natural to become seriously entangled with the inherent darkness of LF C?line’s universe and style, while studying his Journey to the end of the Night (Voyage au bout de la nuit).

    تخیلات کیمیاگرایانه در دکتر پاسکال؛ رویکرد نقد اسطوره‌ای‎

    شهناز شهین, نصرت حجازی, نصرت‎
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    Le drame alchimique dans Le Docteur Pascal d’Émile Zola; une lecture mythocritique

    D Shahin, N Hejazi
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    THE FLOW OF TEMPORALITY IN THE JOURNEY TO THE END OF THE NIGHT (LF CÉLINE) FROM THE BLURRED TEMPORALITY TO ONTOLOGICAL ATEMPORALITY

    E ESFANDI, N HEJAZI
    Journal Papers , , {Pages }

    Abstract

    /pro/academic_staff/nos_hej/publication

    دروس نیمسال جاری

    • كارشناسي ارشد
      مقدمه اي بر اصول ترجمه شفاهي ( واحد)
      دانشکده علوم انسانی، گروه زبان فرانسه
    • كارشناسي ارشد
      ترجمه نوارو فيلم (2) ( واحد)
    • كارشناسي ارشد
      اصول و مباني نقد ترجمه ( واحد)
    • كارشناسي ارشد
      ترجمه شفاهي فارسي به فرانسه ( واحد)

    دروس نیمسال قبل

    • كارشناسي ارشد
      دستور زبان مقايسه اي فرانسه و فارسي ( واحد)
      دانشکده علوم انسانی، گروه زبان فرانسه
    • كارشناسي ارشد
      ديرينه شناسي ترجمه و آشنايي با ترجمه هاي تاريخي ( واحد)
    • كارشناسي ارشد
      ترجمه نوار و فيلم (1) ( واحد)
    • كارشناسي ارشد
      واژه شناسي و معادل گزيني در ترجمه ( واحد)
    • كارشناسي ارشد
      نظريه هاي نوين زبان شناسي و ترجمه ( واحد)
    • كارشناسي ارشد
      مقابله و بررسي ترجمه متون اسلامي ( واحد)
    • 1399
      رفيعي فرد, فهيمه
      بررسي مولفه¬هاي بينانشانه¬اي و بينازباني در ترجمه كتبي و ديداري-شنيداري براي كودكان 7 تا 12 ساله. مطالعه موردي: ترجمه فارسي و فرانسه از متن عربي قرآني حضرت سليمان(ع) و مورچه
    • 1399
      گاپله, راضيه
    • 1400
      اسدالهي, مهرداد
    • 1400
      عباسي, معصومه
      داده ای یافت نشد
      داده ای یافت نشد
      داده ای یافت نشد

    مهم

    جدید

      اطلاعیه ای درج نشده است