جلسه دفاع از پایان‏ نامه: سید علیرضا خاتمی، گروه مهندسی قدرت

خلاصه خبر: طراحی و پیاده سازی داریو موتور جریان مستقیم بدون جاروبک با تغذیه توسط مبدل اصلاح ضریب توان باک-بوست بدون پل

  • عنوان: موتور جریان مستقیم بدون جاروبک،مبدل های اصلاح ضریب توان بدون پل باک-بوست،کنترل ولتاژ خازن لینک جریان مستقیم
  • ارائه‌کننده: سید علیرضا خاتمی
  • استاد راهنما: دکتر مصطفی محمدیان
  • استاد ناظر داخلی دوم: دکتر رضا بیرانوند
  • استاد ناظر خارجی اول: دکتر سید محمد دهقان دهنوی (دانشگاه: صنعتی قم )
  • استاد مشاور اول: دکتر علی یزدیان ورجانی
  • مکان: سالن شورا دانشکده مهندسی برق
  • تاریخ: 28/6/1396
  • ساعت: 16

چکیده:

با افزایش جمعیت و توسعه زندگی شهری و صنعتی، تقاضای انرژی را در دو دهه اخیر به طور چشمگیری افزایش داده است. عدم تطابق توان تولیدی و مصرفی درسمت مصرف¬کننده که به علت وجود المان¬های غیر فعال رخ می¬دهد،منجر به اتلاف توان خواهد شد. که این موضوع به طور مستقیم منجر به هدر رفتن سرمایه¬ها خواهد شد. به منظور کاهش اثرات اعوجاج و تلفات توان، مدارات اصلاح ضریب توان به تجهیزات صنعتی و خانگی افزوده شده تا بازده طبقه قدرت افزایش یابد. مبدل¬هایی با پل دیودی و بدون پل در اکثر سیستم¬های اصلاح ضریب توان به کار گرفته می¬شود. تلفات کلیدزنی و تعداد کلیدهای نیمه-هادی را می¬توان با حذف پل دیودی کاهش دهد. از این رو بسیاری از تحقیقات در طراحی مدارات اصلاح ضریب توان بدون پل متمرکز شده است تا بازده منابع تغذیه افزایش یابد. در سالیان اخیر موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک بعلت بازده بالا، نسبت گشتاور/اینرسی بالا ، چگالی توان بالا، رنج وسیع کنترل سرعت ، نویز و تداخل الکترومغناطیسی پایین به طور گسترده در صنایع، کشاورزی، حمل و نقل، هواو فضا و سایر زمینه¬ها استفاده می¬شود. درایو موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک عموما توسط ترکیبی از یکسوساز پل دیودی و یک خازن لینک جریان مستقیم با ظرفیت بالا تغذیه می شود .این ترکیب جریان سوزنی از منبع می کشد که محتوای هارمونیکی بالایی دارد. و اعوجاج هارمونیکی این جریان بالاست و سبب می شود ضریب توان پایین و در حدود 0.8 گردد. در این پایان¬نامه ابتدا ساختارهای اصلاح ضریب توان که برای تغذیه موتور جریان مستقیم بدون جاروبک مناسب هستند ارائه و به بررسی یکی از ساختارهای مبدل اصلاح ضریب توان باک-بوست که برای تغذیه درایو موتور جریان مستقیم استفاده شده است؛ می¬پردازیم و نتایج حاصله از شبیه¬سازی نیز ارائه می¬شود. در فصل 4 نیز یک نمونه آزمایشگاهی 100 وات از مبدل ساخته شده و نتایج بدست آمده از شبیه¬سازی با نتایج نمونه آزمایشگاهی مقایسه و صحت عملکرد مبدل بررسی می¬شود.
کلمات کلیدی:

موتور جریان مستقیم بدون جاروبک،مبدل های اصلاح ضریب توان بدون پل باک-بوست،کنترل ولتاژ خازن لینک جریان مستقیم


29 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 2927