" اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني" در دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد
خلاصه خبر: به گزارش روابط عمومی دانشکده، "اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني" با هدف ارايه دستاوردهاي نوين علمي در زمينه كارآفريني در حوزههاي مختلف كشاورزي، شبکه¬سازی و توسعه فرصت¬های تبادل تجارب کارآفرینی در رشتههاي مختلف كشاورزي و با معرفی و تجلیل از دانشجویان و دانشآموختگان كشاورزي کارآفرین در روز چهارشنبه 20 بهمن سال 1395 با پيگيري گروه ترويج و آموزش كشاورزي در دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد. به گزارش روابط عمومی دانشکده، "اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني" با هدف ارايه دستاوردهاي نوين علمي در زمينه كارآفريني در حوزههاي مختلف كشاورزي، شبکهسازی و توسعه فرصتهای تبادل تجارب کارآفرینی در رشتههاي مختلف كشاورزي و با معرفی و تجلیل از دانشجویان و دانشآموختگان كشاورزي کارآفرین در روز چهارشنبه 20 بهمن سال 1395 با پيگيري گروه ترويج و آموزش كشاورزي در دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس برگزار گرديد. در ابتداي اين مراسم آقاي دكتر علی اصغر طالبي،رئيس دانشكده كشاورزي و رئيس همايش، در خصوص اهميت بخش كشاورزي و لزوم حركت دانشگاهها به سمت دانشگاههاي نسل سوم (كارآفرين) چنین گفت: خداوند متعال را سپاسگزاریم که توفیق برگزاری اولین همایش ملی کشاورزی و کارآفرینی را به دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس ارزانی کرد. تقارن برگزاری این همایش را با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی گرامی میداریم و به روان پاک شهدای گرانقدر انقلاب و امام شهیدان درود میفرستیم. در ابتدای همایش بر خود لازم میدانم از اساتید و دانشجویان عزیزی که در قالب کمیتههای علمی و اجرایی برای برگزاری این همایش تلاش فراوانی کردند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم. همچنین از چهرههای موفق کارآفرینی و تجاریسازی علوم کشاورزی که دعوت این همایش را پذیرفتند و امروز نظرات، دیدگاهها و تجارب ارزشمند خود را در اختیار علاقهمندان قرار خواهند داد سپاسگزاری میکنم. در ادامه دبیر محترم علمی همایش جناب آقای دکتر عباسی به طور دقیقتر از همه کسانی که به برگزاری این همایش کمک کردند قدردانی خواهند کرد، ولی لازم است به طور خاص از حمایتهای ارزشمند جناب آقای دکتر بصام، رئیس محترم مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد کشاورزی تشکر و قدردانی کنم. و اما در خصوص موضوع همایش یعنی کارآفرینی، بنده فکر میکنم کشور ما در موقعیت بیم و امید است. بیم از این نظر که بیکاری یکی از مهمترین چالشهای امروز کشور ما است و کم توجهی به آن میتواند همه جوانب زندگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و امنیتی را تحت تأثیر قرار بدهد و امید از این نظر که کشور ما با توجه به ظرفیتها و توانمندیهای فوقالعادهای که دارد ثابت کرده در هر زمینهای عزم و اراده ملی و حمایت همه جانبه وجود داشته باشد میتواند به دستاوردهای بزرگی همپای کشورهای پیشرفته دنیا دست پیدا کند. روند انتشارات علمی کشور در 20 سال اخیر و پیشرفت غرور آفرین در این زمینه خود مؤید توانمندی نیروی انسانی کشور در انجام تحقیقات و پژوهشهای پیشرفته در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی است. رشد علمی کشور در سالیان گذشته صرفاً معطوف به کمیت نبوده است و چاپ مقالاتی که جزو علوم برتر محسوب میشوند و به عنوان مقالات کیفی و پراستناد شناخته میشوند از رشد بسیار چشمگیری برخوردار بوده است. این نشان میدهد که جوانان ایرانی و متخصصین، پژوهشگران و اساتید دانشگاهی توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند. آقای دکتر طالبی افزود: دانشگاههای ما از حدود 15 سال قبل جهتگیری خود را از آموزش محوری به پژوهش محوری تغییر دادند و در این مسیر عمده تمرکز بر انتشارات علمی بود و حقیقتاً دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی افتخار آفرینی کردند. در حالیکه در گذشته عدم توجه ما ایرانیها به انتشار مطالب علمی از منابع معتبر و ورود به چرخه علم جهانی یک نقص بزرگ بود که بر آن فائق آمدیم و باید این مسیر را پرقدرتتر ادامه بدهیم و توجه داشته باشیم که انتشارات علمی همیشه یکی از مهمترین معیارهای سنجش دانشمندان، کشورها و دانشگاهها و مؤسسات بوده و خواهد بود و علم همیشه با انتشارات آن شناخته و سنجیده میشود. این پیشرفتها نشان میدهد که ما توانمندی لازم برای غلبه بر نواقص تاریخی خود را داریم. در سالهای اخیر دانشگاهها بر اساس مشکلات کشور و نیازهای موجود در جامعه به تدریج متوجه شدند که باید مسیر خود را تا حدی اصلاح بکنند و ضمن حفظ ارزشهای اصیل دانشگاهها یعنی آموزش و پژوهش پویا، قدری برونگرا باشند و به نیازهای جامعه پاسخ بدهند و باید خود را بخشی از جامعه بداند و مسایل و نیازهای جامعه را بشناسد و به آنها پاسخ بدهند. امروز یکی از بزرگترین مشکلات جامعه ما بیکاری است و دانشگاه نمیتواند در مقابل این مشکل جامعه بیتفاوت باشد. لازمه ورود دانشگاه به موضوع اشتغالزایی و کارآفرینی و تجاریسازی علم شناخت دقیق مسایل جامعه است. حقیقتی غیر قابل انکار است که ارتباط خوبی بین دانشگاهها بویژه در رشتههای کشاورزی با جامعه کشاورزی وجود ندارد و اساتید و دانشجویان اطلاعات چندانی از واقعیتها و نیازهای بخش کشاورزی ندارند. در نتیجه چون شناخت کامل نیست تحقیقات دانشگاهی در جهت رفع نیازهای بخش کشاورزی طراحی نمیشود. در آینده شاید لازم باشد برای اینکه دانشگاهها بتوانند نقش خود را در زمینه کارآفرینی ایفا کنند، رشتههای جدیدی بر اساس نیازهای جامعه ایجاد شود و امکانات دانشگاه در رشتههای میان رشتهای توسعه پیدا کند و بعضی رشتههای فعلی که کاربردی ندارند تعطیل شوند. موضوع بسیار مهمی که در سالیان اخیر کشور ما با آن مواجه است و به عنوان بزرگترین چالش جهانی شناخته شده موضوع تغییر اقلیم است که مهمترین تبعات آن برای کشور ما خشکسالی و تغییر رژیم بارش است و اگر این روند تداوم داشته باشد کشاورزی ما را کاملاً دگرگون خواهد کرد و برنامهریزی و مدیریت مناسب برای مواجهه با این چالش بزرگ را نداشته باشیم کشاورزی روند نزولی طی خواهد کرد. اگر نگاهی به وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی داشته باشیم بسیار هشدار دهنده است. در سال 1335 حدود 56 درصد کل اشتغال مربوط به بخش کشاورزی بوده است در حالی که در سال 1384 به کمتر از نصف یعنی 7/24درصد و در سال 1393 به 9/17درصد کاهش یافته است. این روند طی سالیان آینده همچنان تداوم خواهد داشت و کشاورزی که محور امنیت کشور است در مخاطره قرار خواهد گرفت و مهاجرت روستائیان به پیرامون شهرها ادامه خواهد یافت که تبعات گوناگونی برای کشور خواهد داشت و در این مورد روستائیان به هیچ وجه مقصر نیستند. زندگی روستایی به آب وابسته است و وقتی که آب نباشد، روستایی مجبور است خانه و کاشانه خود را ترک بکند. این اتفاقی است که مکرر در حال وقوع است. بعلاوه موضوع تغییر اقلیم و خشکسالی در بخشهای زیادی از کشور در کشاورزی تغییرات اساسی ایجاد خواهد کرد و ممکن است در سالهای آینده آنچه را که ما امروز به عنوان کشاورزی میشناسیم وجود خارجی نداشته باشد و بخش اعظم کشاورزی حتی کشت و کار درختان میوه به محیط های محافظت شده و کنترل شده منتقل بشود و مشکل تأمین آب برای محصولات گلخانهای در مناطق خشک ممکن است تغییر و تحول اساسی پیدا کند و استحصال آب از هوا شاید به یک متد و روش معمول در گلخانهها تبدیل شود. در عین حال که ما اعتقاد داریم دانشگاهها باید در جهت اقتصاد مقاومتی، تجاریسازی علم و توانمندسازی و مهارتافزایی فارغالتحصیلان تلاش بکنند و در کارآفرینی نقش مهمی ایفا کنند ولی بحث اشتغال صرفاً از طریق دانشگاهها حل نخواهد شد و این موضوع باید در سیاستگذاری های کلان کشور مورد توجه قرار بگیرد که بنده به چند مورد مهم آن اشاره میکنم. 1- اجرای اصل 44 قانون اساسی که بیان میکند نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار است، کلید حل مشکل اشتغال و بیکاری است ولی همه دولتهایی که بعد از پیروزی انقلاب بر سر کار آمدند در اجرای سیاستهای کلی اصل 44 که در بر گیرنده حقوق ملت در توسعه اقتصادی و اجتماعی جمهوری اسلامی نیست چندان موفق نبودند. بر اساس سیاست های کلان اصل 44 قرار بود دولتها از مالکیت و مدیریت مستقیم در بخشهای زیادی از اقتصاد به سمت سیاستگذاری و هدایت و نظارت حرکت کنند و بخش قابل توجهی از تصدیگری های اقتصادی را به تدریج به بخش خصوصی و مردم واگذار کنند در حالیکه همه دولت ها علاقه مند به مالیکت در بخش اقتصاد بودند. 2- موضوع دوم وضعیت ایران از نظر فضای کسب و کار است که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط بانک جهانی در سال 2016 ایران دارای رتبه 118 در بین 189 کشور است که نشان میدهد وضعیت مناسبی از نظر محیط کسب و کار در کشور وجود ندارد شاخصهایی که در تعیین فضای کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرد شامل سهولت راهاندازی کسب و کار، مجوز ساخت و ساز، ثبت دارایی، دریافت وام، حمایت از سرمایهگذاران، پرداخت مالیات، سهولت تجارت، سهولت اجرای قراردادهای تجاری و غیره است که نشان میدهد ایجاد کسب و کار و شرایط تداوم آن در کشور ما هموار نیست و دارای دستاندازهای بسیاری است. 3- ارتباطات بین المللی، جذب سرمایهگذاری خارجی، سهولت صادرات از جمله مسایل کلانی است که اشتغال و کارآفرینی را تحت تأثیر قرار میدهد و از این نظر هم وضعیت کشور ما مطلوب نیست. 4- بعلاوه در زمینه رشتههای کشاورزی سیاستها و برنامههای دو وزارتخانه ی جهاد کشاورزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بنگاههای اقتصادی، صندوقهای بازنشستگی، بانکها میتوانند در کارآفرینی در بخش کشاورزی بسیار مؤثر باشند. در حالیکه بیشتر سرمایهگذاریها در بخشهای غیر مولد صورت میگیرد. رئیس این همایش ملی در پایان سخنانش برای همه شرکت کنندگان در این همایش آرزوی سربلندی و موفقیت کرد. در ادامه، آقاي دكتر عنایت عباسي، مدير گروه ترويج و آموزش كشاورزي و دبير علمي همايش، در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور برگزاري اين همايش گزارشي ارائه كرد. ارائه تجربيات مؤسسه علمي كاربردي جهاد كشاورزي توسط آقاي دكتر بصام رئيس مؤسسه، سخنراني در خصوص دانشگاه كارآفرين توسط آقاي دكتر شريفزاده، مدير مركز كارآفريني دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان، ارائه تجربيات كارآفرينانه ی دانشجويان دانشكده كشاورزي دانشگاه رازي كرمانشاه توسط آقاي دكتر زرافشاني، مدير گروه ترويج و آموش كشاورزي اين دانشگاه، از جمله برنامههاي دیگر مراسم افتتاحیه ی این همايش بود. گفتنی است در اين همايش آقای عباس برزگر، کارآفرین موفق در زمینه گردشگری روستايي و مؤسس دهکده گردشگری شهرستان بوانات در استان فارس، با تشريح فراز و نشیب مسیری که طی نموده و بیان موفقیت ها و شکستهای خود در طی این مسیر برای شرکتکنندگان، رمز موفقیت در این زمینه را پشتکار، علاقه مندی و مبازره با مشکلات و موانع پیشرو دانستند. لازم به ذكر است كه سخنراني وی با استقبال شركتكنندگان مواجه شد. بيان تجربيات موفق كارآفرينان در حوزههاي دانشجويي، دانشآموختگان و اعضاي هيأت علمي بخش عمده اولين همايش ملي كشاورزي و كارآفريني بود. در اين زمينه تعداد 14 نفر از كارآفرينان در گرايشهاي مختلف كشاورزي به بيان تجربيات و فعاليتهاي خود پرداختند وسپس مورد تقدير قرار گرفتند. در این همایش، همچنين تعداد 43 مقاله به صورت پوستر مورد پذيرش قرار گرفته در مجاورت سالن برگزاري همايش نمايش داده شد. برگزاري نمايشگاه جانبي از دستاوردهاي كارآفرينان مؤسسه علمي كاربردي جهاد كشاورزي از ديگر برنامههاي همايش بود. اين نمايشگاه به مدت دو روز در محل دانشكده كشاورزي داير بود. تشكيل تعاوني دانشجويي دانشكده كشاورزي دانشگاه تربيت مدرس از ديگر برنامههاي پيشبيني شده در اين مراسم بود كه در حضور آقاي دكتر رستمي مديركل آموزش، ترويج و تحقيقات تعاونيهاي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي اعضاي هيئت مؤسس اين تعاوني انتخاب تا اقدامات بعدي به منظور ثبت اين تعاوني انجام شود. 30 بهمن 1395 / تعداد نمایش : 2264
|