جلسه معاون پژوهشی دانشگاه با مدیران گروه‌های آموزشی و اعضای شورای پژوهشی دانشکده کشاورزی

خلاصه خبر:

به گزارش روابط عمومی دانشکده، در روز سه شنبه مورخ 11/3/95 ، طی مراسمی با حضور مسئولین دانشکده کشاورزی و آقایان دکتریعقوب فتح الهی، معاون پژوهشی، و دکتر مصطفی محمدیان، مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه تربیت مدرس، انبار مرکزی موادشیمیایی و آزمایشگاه فریزرهای 80- دانشکده کشاورزی راه اندازی شد.
قبل از این مراسم، جلسه ای با حضور ایشان و مدیران گروه های آموزشی و تعدادی از اعضای هیئت علمی در محل سالن شورای دانشکده برگزار شد.
در این جلسه که با قرائت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد، ابتدا آقای دکتر مجید آقاعلیخانی، معاون دانشجویی وفرهنگی دانشکده، با قرائت فرازهایی از وصیت نامه ی حضرت امام خمینی (ره)، در آستانه ی بیست و هفتمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، یاد و خاطره ی ایشان را گرامی داشت.
سپس آقای دکتر علی اصغر طالبی، رئیس دانشکده کشاورزی، نیز ضمن عرض خیرمقدم به مهمانان ارجمند از حوزه ی معاونت پژوهشی دانشگاه و گرامیداشت یاد و خاطره ی امام راحل(ره)، اظهار کرد: خوشبختانه دانشکده کشاورزی، طبق آماری که ارائه شده است، به عنوان دومین دانشکده کشاورزی در کشور، از لحاظ تولید علم و پژوهش معرفی شده است و این درخشندگی و برجستگی در حقیقت تابعی از عملکرد فاکتورها و ارکان مختلفی است که مهم ترین آن ها مدیریت یا مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و کارمندان هستند و ما اگر بر اساس این جایگاه برجسته بخواهیم قضاوتی در مورد این ارکان بکنیم قطعا عملکرد، بسیار درخشان بوده که باعث شده است که دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس علی رغم جوان بودن، از چنین جایگاه برجسته ای در نظام آموزش عالی کشور برخوردار باشد و بدون شک آقای دکتر فتح الهی در این مسیر جزء افراد بسیار تاثیر گذار و در حوزه ی پژوهشی تاثیرگذارترین فرد در تاریخ دانشگاه تربیت مدرس است.
آقای دکتر طالبی گفت: باید توجه داشت که درخشش دانشگاه تربیت مدرس بر مبنای معیارهای دانشگاه های نسل دوم صورت گرفته است. دانشگاه های نسل دوم، دانشگاه های پژوهش محور هستند که مهم ترین معیار ارزیابی این دانشگاه ها تولیدات و انتشارات علمی است و تا کنون نیز ارزیابی دانشگاه ها بر این اساس صورت گرفته است اما همانطور که مطلع هستید معیارها و شاخص ها و ماهیت دانشگاه ها بطور مرتب در حال تغییر و تحول است. دانشگاه های نسل سوم که به نام "دانشگاه های کارآفرین" مطرح هستند، دانشگاه هایی هستند که در وضعیت اجتماعی، اقتصادی و ثروت آفرینی برای محیطی که در آن قرار گرفته اند موثرند و امروزه در دنیا صحبت از دانشگاه های نسل چهارم است. یعنی دانشگاه هایی که می خواهند مدیریت جهان را بر عهده بگیرند و اداره ی آن را در دست داشته باشند.
آقای دکتر طالبی افزود: در سیر تکامل و تحول دانشگاه ها، همواره برخی از اجزای آن ثابت هستند، یعنی آموزش، پژوهش و تحقیقات همواره ارکان ثابت دانشگاه ها هستند اما وظایف و مسئولیت های دیگری هم وجود دارند که به این این مسئولیت ها، اضافه می شوند. و این بدان معناست که اگر عنوان می شود که دانشگاه نسل سوم باید بر مسائل اقتصادی تاثیر داشته باشد به معنای آن نیست که اهمیت آموزش و پژوهش در دانشگاه باید کم شود، بلکه آموزش و پژوهش به عنوان وظایف ذاتی و ریشه ای دانشگاه همواره از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند.
آقای دکتر طالبی در ادامه گفت: همانطور که در ماه های گذشته اطلاع رسانی شد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در بین همه ی دانشکده های کشاورزی کشور رتبه ی دوم را از لحاظ تولید علم کسب کرده است. اگر چه در این رتبه بندی پس از دانشکده ی کشاورزی دانشگاه تهران قرار گرفته است ولی اگر مقیاس تعداد اعضای هیئت علمی مورد نظر قرار می گرفت، شاید دانشکده ی اول کشور در زمینه ی تولید علوم کشاورزی باشد.
دانشکده ی کشاورزی نقاط قوت بیشماری دارد، که مهم ترین آن نیروی انسانی دانشکده است و همین موضوع باعث شده است در طی ماه های اخیر تعدادی از اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشکده در مسئولیت های مختلف در دانشگاه مشغول به خدمت شوند. درعین حال درکنار نقاط قوتی که هست، نقاط ضعفی هم وجود دارد که به چند مورد از آن ها اشاره می کنم: متاسفانه هنوز ما در زمینه ی کارهای گروهی در دانشکده ضعف داریم و در بعضی موارد همگرایی لازم بین گروه ها و بین اعضای هیئت علمی گروه وجود ندارد. ارتباط ما با بخش های تولیدی و بخش های اقتصادی متاسفانه ضعیف است. در همین سفر علمی که اخیرا به اتفاق مدیران گروه ها و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده به استان قزوین داشتیم، من با تمام وجود این مساله را احساس کردم که اساتید ما، به مسائل عملی جامعه ی کشاورزی کشور احاطه ی کامل ندارند که این ارتباط را باید تقویت کنیم.
وی افزود: در بحث تجاری سازی علم ممکن است هنوز دیدگاه های مخالفی وجود داشته باشد، ولی باید مسیر دانشگاه های کارآفرین و دانشگاه های موثر بر اقتصاد کشور را طی کرد.
ارتباطات بین المللی ما متاسفانه قوی نیست و اگرچه در یک سال اخیر همایش های کوچکی، با حضور صاحب نظران و چهره های علمی سایر کشورها، در بعضی از گروه ها برگزار شده است، ولی در این زمینه هم باید فعالیت های بیشتری داشته باشیم.
از جمله ضعف های دیگر ما بحث شرکت های دانش بنیان است که در زمینه ی اشتغال زایی و کارآفرینی، که معضل بزرگ کشور ما است، می تواند نقش بزرگی داشته باشد. لذا همچنان که به کرات در جلسه های مختلف عرض کرده ام، اگرچه بر مبنای ارزیابی های صورت گرفته دانشکده ی کشاورزی از جایگاه برجسته ای برخوردار است ولی ما به هیچ وجه به وضعیت موجود رضایت نمی دهیم و باید حتما نگاه ما از رقابت در عرصه ی ملی به سمت رقابت بین المللی توسعه یابد. یعنی دانشکده ی کشاورزی بایستی در بین دانشکده های کشاورزی برجسته ی جهان جایگاهی ارزنده داشته باشد. بر این اساس لازم است کمبودها، نواقص و ضعف های دانشکده برای پیمودن این مسیر برطرف شود. لذا بنده از آقای فتح الهی خواهش می کنم که دیدگاه ها، نظرات و مسائلی که همکاران در این جلسه مطرح می کنند را از این زاویه مورد توجه قرار دهند. بی شک همه ی همکاران به دنبال این هستند که انشاا... جایگاه دانشکده و جایگاه علم در کشور ما در یک قیاس جهانی توسعه پیدا کند و دوستان ما از سر دلسوزی، نظرات و دیدگاه های خود را مطرح خواهند کرد و امیدوارم که جلسه ی بسیار بابرکتی برای دانشکده کشاورزی باشد.
سپس آقای دکتر فتح الهی، معاون پژوهشی دانشگاه، ضمن بیان مقدمه ای در مورد مسائل پژوهشی و اهداف دانشگاه تربیت مدرس گفت: دانشگاه تربیت مدرس یک سازمان علمی مولد به لحاظ تولید دانش، فناوری و نوآوری است و برای این سازمان مولد علمی باید رفتارهایی تعریف شود. چهار رفتار اصلی که باید آن ها را توسعه و ترویج داد عبارتند از: اول رفتار اکتشافی، دوم رفتار ابتکاری، سوم رفتار اختراع و چهارم رفتار ابداع. ما دانشگاه تحصیلات تکمیلی هستیم و بجز این وظیفه ی دیگری نداریم.
آقای دکتر فتح الهی افزود: ما در دوره ی معاصر اکتشاف و ابداعی انجام نداده ایم و نه تنها ما، بلکه درکشور هم در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. ولی امروزه دانشگاه تربیت مدرس در حال بسترسازی است و امیدواریم همان گونه که در زمینه ی تحقیقات کاربردی، مشاوره و راهنمایی های علمی برای رفتار ابتکاری سازمان های کشور موثر بوده ایم، در آینده ای نزدیک در زمینه ی اختراع، ابداع و اکتشاف هم انشاا... با تلاش فراوان موفق شویم.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: فراموش نکنیم که دانشگاه های ما نظام رویشی دارند و از نظام رویشی تبعیت می کنند نه از نظام فرمایشی. و ما دانشگاهیان باید در دانشگاه اختراع کنیم، ابداع کنیم و نگذاریم که " دانشگاه" را دیگران براساس سلیقه ی شخصی خویش، تفسیر و توصیف کنند و احیانا با یک پنجره ی سیاسی یا به مثابه ی یک ابزار سیاسی به آن نگاه کنند.
یک محیط آکادمیک باید با ما دانشگاهیان تعریف شود و ما دانشگاهیان با رفتاری که داریم سنجیده می شویم و هرچه رفتار ما، رفتار علمی و آکادمیک باشد باعث سلامت بیشتر در محیط دانشگاهی است و دانشجویانی که در این چنین بستر علمی رشد یابند، می توانند در آینده در سطح مدیریتی کشور موفق تر عمل کنند.
سپس آقای دکتر غلامحسن نجفی به بیان مسائل و مشکلات موجود در بخش های آموزشی و پژوهشی دانشکده پرداخت و جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین با معاون پژوهشی دانشگاه تا پایان ادامه یافت.
بعد از این جلسه، مراسم افتتاحیه آزمایشگاه جدید و انبار مرکزی مواد شیمیایی در دانشکده، برگزار شد و آقایان دکتر محمدیان و دکتر نجفی، پس از قرائت آیاتی از کلام ا... مجید توسط رئیس دانشکده، این مراکز علمی را رسما افتتاح کردند.
 


25 خرداد 1395 / تعداد نمایش : 2329