[ Print ]  [ Close ]

http://mrc.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=19973   , 1403/02/31


برنامه مرکز مطالعات آفریقا برای توسعه دیپلماسی علمی با آفریقای جنوبی


دکتر مجید رسولی در این سخنرانی که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: روابط خوب دو‌ ملت ایران و آفریقای جنوبی همواره تابع ملاحظات انسانی بوده است و اکثریت مردم ایران حتی پیش از انقلاب اسلامی نیز دولت آپارتاید را هیچگاه به رسمیت نمی‌شناختند.
وی ادامه داد: بیشتر مردم ایران امروز آفریقای جنوبی را با شخصیت استعمارستیز نلسون ماندلا می‌شناسند، چرا که این شخصیت برای آنان تداعی‌گر مبارزان انقلاب اسلامی خود برای آزادی و رهایی از چنگ استثمار بوده است.
رییس مرکز مطالعات آفریقا افزود: حضور آفریقای جنوبی در جمع کشورهای بریکس به مثابه قدرت‌های نوظهور دنیا، موید ایجاد جهان چند قطبی و موجب خوشحالی مردم ایران است.
دکتر رسولی در ادامه تاکید کرد : آنچه در روابط امروز ایران و آفریقای جنوبی اهمیت دارد در کنار ملاحظات فرهنگی، توسعه و بسط دیپلماسی علمی است به ویژه آنکه جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی همچون آفریقای جنوبی پس از آپارتاید گام‌های بلندی را برای دستیابی به مرزهای دانش برداشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس قرار گرفتن نام ۲۹ دانشگاه ایران در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه غرب را نشانگر اراده بالای جمهوری اسلامی ایران در پیشرفت‌های علمی دانست و خاطر نشان ساخت: کشور  آفریقای جنوبی هم با دارا بودن ۱۲ دانشگاه برتر در جمع هزار دانشگاه برتر جهان بهترین عملکرد دانشگاهی را در قاره آفریقا دارد.
رئیس مرکز مطالعات آفریقا همچنین با اشاره به ماهیت دانشگاه تربیت‌مدرس به عنوان دانشگاه مولود خودباوری ایرانیان پس از انقلاب اسلامی ایران یادآور شد: این دانشگاه در سال ۱۹۸۱ و هنگامی که نلسون ماندلا در جزيره روبن زندانی بود تاسیس شده است.
وی تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس با ۱۷ دانشکده و حدود ۷۵۰ عضو هیات علمی دانشگاهی جامع و خواستار گسترش مرزهای دانش و فناوری است و می‌تواند سهم بسزایی را در عرصه تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی برای رفع نیازهای ملی و بین‌المللی کسب نماید.
وی ادامه داد: مرکز مطالعات آفریقا در دانشگاه تربیت‌مدرس، اولین مرکز مطالعات منطقه‌ای مرتبط با آفریقا در ایران است که  در سال ۲۰۰۰ با هدف گسترش شناخت و تحقیقات علمی درباره قاره آفریقا و تلاش برای ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی ایران با این قاره تاسیس شد.
دکتر رسولی در پایان سخنان خود تاکید کرد: فرصت در کنار هم بودن پژوهشگران دو کشور، زمینه‌سازی برای تبادل دانشجو بین دانشگاه‌های دو کشور، نوید بخش آینده بهتری برای مردمانی خواهد بود که آزادی، عدالت و رهایی از استثمارگران را شیوه زندگی خود می‌دانند.


12:09 - شنبه 30 ارديبهشت 1402    /    شماره خبر : 19973    /    تعداد نمايش خبر : 168